Egyptské chrámy - 1) Abú Simbel
13. 5. 2009
CHRÁMY
Již na konci pravěku se stavěly chrámy - příbytky bohů jenž sídlili ve svatyni. Chrám neboli "božský palác" byl koncipovám především podle přesně danných náboženských tezí.
Předně, byl orientován východo-západním směrem zpravidla kolmo k Nilu. Jeho pylony- jenž symbolizovaly obzor země, byli umístěné tak, aby slunce vycházelo nad jejich středem. Odvracely zlo, proto je dekorovaly scény s panovníkem vítězícím nad nepřáteli. Za branou je umístěno nádvoří zalité životodárným sluncem. Tato část byla určena také pro širokou veřejnost. Dále vedla rampa do hypostylového sálu, osvětlený jen z části malými průzory v horních okrajích stěn. Tento sál symbolizoval močál s dávnými stromy (zastoupené zde sloupy) podél hory zrození. V zadní části sálu, je umístěno nejtajnější místo, svatyně se sochou Boha. Zde se odehrávaly obřady. Každého dne z rána - před východem slunce, bylo bohu rozsvícena pochodeň (svítili mu takto na jeho cestu). Sochu boha znovu potřeli posvátnými oleji a oblékli ho do nového roucha. S bohem mohl rozmlouvat jen Faraon (jako jediný bůh na zemi), nebo jím pověřená osoba - velekněz.
Základní typy chrámů:
Dům milionů let: Rozšířen v Nové říši> koncepčně navazoval na zádušní chrám Staré říše. Byl místem, kde splýval zádušní kult panovníka s kultem některého božstva. Chrám je odvozen od významného ozdobného prvku, kterým je scéna s řadou bohů před panovníkem, jenž drží řapíky s palmových listů - na jednom konci je značka pro milion a na druhém pro svátek sed. Sám řapík symbolizuje rok. Typické pro chrámy jako: Ramesseum a Dér el-Bahrí.
Dům zrození: Menší chrám oslavující zrození panovníka, také s rodiči jako božská trojice.
Kiosek: Malý otevřený chrám, který v kameni napodobuje otevřený baldachýn, v jehož stínu může spočinout bárka s kultovním obrazem boha. Nejznámější je Trajánův kiosek ve Phílae.
Svatyně meret: Zatím je známa jen z pramenů, jenž pocházejí z 4-6 dynastie. V nich byl uctíván panovník ztotožněný s Reem a Hathorou. Stály na okraji nilského údolí, poblíž údolního chrámu.
Skalní chrám: Ten je částečně nebo úplně vytesán do skály. Nejstarší je z 12. dynastie v Serabit el-Chádím (zavědcená Hathoře). Další Beni Hasánu (vystavěn Hatšepsutou pro bohyni Pechet) a hlavně v Abú Simbelu.
Sluneční chrám: Nejvýznamnější bylo středisko v Onu (Héliopoli). Zde pro Rea je postavili panovníci 5 dynastie a to celkem pět (na memfidské nekropoli). Nalezeny byly jen 2 v Abúsíru. Vévodil jim obelisk, na jehož úpatí stál oltář. Tyto chrámy byly úzce spjaty s komplexy panovníků. Zcela ojedinělý byl Achnatonův sluneční chrám Gempaaton v Amárně, jenž byl celý otevřený se stovkami oltářů.
Údolní chrám: Jakýsi monumentální vchod do panovníkova hrobového komplexu. Ve skutečnosti šlo o kombinaci přístaviště (jímž končil umělý kanál spojující Nil s komplexem) a skladiště. Vedle přístavní rampy obsahoval kaple. V okolí byly pyramidové města v nichž žili zádušní kněží, úředníci a zprávci. Blízko byl snad i panovníkův palác.
Zádušní chrám: Byl centrem posmrtného panovníkova kultu. Umístěn je v blízkosti hrobu a původně zahrnoval otevřený dvůr, kapli se sochami zemřelého a místnost z nepravými dveřmi. Přístupny jsou od východního nilského údolí, vzestupnou cestou, jenž ústila do dlouhé vstupní síně. Za ní byl otevřený dvůr s oltáři. V Nové říši, byly chrámy stavebně odděleny od hrobky (uložené hlouběji v poušti respektive ve skalním masívu). Chrám se obvykle budoval na okraji nilského údolí, kde převzal funkci údolního.
Abú Simbel
Velký chrám
eg. název chrámu Vesermaatre (mocná je kosmická harmonie boha Re)


Název je vtesán do kamene nad branou velkého chrámu: muž se sokolí hlavou Re, opírající se o dva znaky, které se čtou veser a Maat.
Tento chrám leží na západním břehu Nilu poblíž hranice mezi Egyptem a Súdánem. Velký chrám objevil roku 1813 J.L. Buckhardt. Chrám si nechal postavit Ramesse II
a nechal jej zasvětit Amenreovi a Reharachtejovi, a vedlejší kult zde měl i Ptah a sám zbožštělý Ramesse II. Chrám je orientován přesně na východ a byl postave tak, aby dvakrát do roka, o jarní a podzimní rovnodennosti, ozářilo vycházející slunce sochy božstev vytesané na západní stěně nejzažší, 65 m hluboko ve skalním masívu ležící kaple. Jen jedna socha nebyla nikdy osvětlena a to socha boha Ptaha - tajemství chráněné bohem řemeslníků nebyla nikdy odhalena.
Chrám má průčelí, vytesané do skály, výšky asi 30m a šířky 35m; čtyři 20 m vysoké kolosy sedícího panovníka R II. Mezi nohama stojí sochy dalších členů královské rodiny. Horní okraj zdobí 23 soch paviánů, jenž zdraví slunce při jeho východu. Za vchodem
do chrámu následuje velká síň s osmi pilíři s tzv. usírovskými sochami panovníka (strop je ve výšce 10m). Z této síně se vchází do čtyř postranních komor bohů. Dále za velkou je menší síň se čtyřmi pilíři tzv příčná, a nakonec kaple se sochami 4 bohů. V bočních komorách je reliéfní výzdoba, u které převažuje návoženský ráz. Vynikající jsou zde též scény s válek v Sýrii, Libyi a Nubii.
Na sever od pláně před velkým chrámem byl v roce 1909 odhalen dvůr, na kterém byla postavena zváštní stavba, sluneční svatyně. V interiéru kaple byl umístěn skarabeus, obraz vycházejícího slunce a opice, symbol měsíce. Uprostřed nádvoří stál oltář nesoucí čtyři stojící opice se dvěma obelisky po stranách.