Staří Inkové
Inkové
Záhadní Inkové,
prapůvodní obyvatelé Peru, i když neznali kolo ani psaný jazyk (narozdíl
od Mayů ), vytvořili říši, která se táhla po mohutných hřebenech And do
délky 3680 kilometrů a na počátku 16. století ji obývalo 12 milionů
lidí.
Incká říše byla protkána důmyslnou a účelnou sítí silnic a
cest, které ve svém úhrnu měřily desítky tisíc kilometrů. Po nich se
posílaly zprávy a sdělení prostřednictvím "běžecké pošty", jakéhosi
štafetového běhu. V případě potřeby po nich putovaly oddíly incké armády
a často také sám Inka nebo příslušníci královské rodiny při svých
inspekčních cestách. V hornatém terénu říše byla potřeba fungujících
silnic zvláště naléhavá. Proto bylo o systém silnic a cest svědomitě
pečováno. Jednotlivé

úseky
cesty, její stavba i údržba byly svěřeny do péče nejbližší občiny -
ayllu, který měl za úkol také zajišťovat chod odpočinkových a zároveň
obranných stanic (pevností) - tamb. Ty se nacházely podél cest ve
vzdálenostech 20 až 25 kilometrů a sloužily běžcům, nesoucím zprávu,
jako občerstvovací stanice a střídačka, táhnoucí armádě jako sklad
proviantu a munice, panovníkovi na cestě zemí jako útulek a zároveň
střežily přístupové cesty proti vetřelci. Přestože bohatství vládců bylo
veliké, rozhodně by nestačilo na výstavbu a údržbu těchto silnic. Proto
byly tyto stavby a jejich provoz financován pomocí daní odváděných
jednotlivými občinami a městy. Kuriózní daň odváděla jedna z nejchudších
a nejmenších občin - jedenkrát za rok musela vládci dodat 1 džbán
čerstvé vody z jejich studánky. Incká říše byla velmi důmyslným a
promyšleným strojem. Bohatství bylo získáváno nejen daněmi, zemědělstvím
a vlastní výrobou, ale i pomocí obchodu se sousedními zeměmi.
Přestože
bylo udržováno velké vojsko, které bylo neustále připraveno k obraně
země, celá civilizace padla vlastně za oběť svému náboženství. Inkové
očekávajíce předpovídaný návrat svého boha,

přivítali
s veškerou slávou a úctou (omylem) španělské dobyvatele. Tato záměna je
později stála vše, španělský vůdce Hernando Cortez po spatření
obrovského množství zlata, použitého nejen ke zdobení lidí, ale i budov,
se rozhodl získat veškeré incké bohatství pro Španělsko. Nejprve s
úspěchem a s pomocí střelných zbraní, jimž nemohly zbraně Inků
konkurovat, rozprášil se svými třemi stovkami vojáků celé desetitisícové
incké vojsko. Po této události došli indiáni k názoru, že útočníci musí
být poslové jejich boha. A tak přestali vzdorovat. Cortez poté nechal
úskokem zajmout nejvyššího vládce Inku a pak ho veřejně popravit ve
jménu španělského krále. Následovalo šílené rabování a následné
pokřesťování ( i s pomocí krutého mučení bránících se indiánů ). Jaké
však bylo překvapení a zklamání Corteze, když zjistil, že ukořistěného
zlata a vzácných šperků není tolik, kolik si představoval. Podle jeho
názoru museli indiáni zbytek pokladu někam schovat a tak ho začal
sveřepě hledat Tak vlastně vznikla fáma o zlatém Eldorádu (o skrytém
obrovském zlatém pokladu), které se stále znova a znova vydávali hledat
tisíce a tisíce dobrodruhů a zlatokopů. Toto hledání pokračovalo ještě i
v minulém století na tzv. Divokém Západě, téměř 500 let po zničení oné
úžasné a velkolepé říše Inků.
Machu Picchu
Přestože
se Machu Picchu nenachází v nikterak závratné výšce, leží "pouhých"
2360 metrů nad mořem, zůstalo světu dlouho utajeno. Vděčí za to své
nepřístupné poloze uprostřed džungle, vysoko nad údolím řeky Urubamby,
která je přítokem Amazonky. Od hlavního inckého města Cuzca je vzdálena
přibližně 110 kilometrů.
Za objevitele je pokládán americký výzkumník Hiram Bingham, který jej poprvé spatřil až v roce 1911.
Na
první pohled jsou patrné tři rozdílné stavební styly. Základy staveb
zpravidla tvoří obrovské, stovky tun vážící megalitické bloky, obdobně
jako v Cuzco nebo v Sacsayhuamanu. na nich spočívají mohutné incké zdi
zbudované z přesně opracovaných slícovaných kvádrů, opatřené tradičními
lichoběžníkovými otvory. Třetí stavební styl představují kamenné zídky
teras, které jsou seskládány z nepoměrně menších, minimálně opracovaných
kamenů.
Machu Picchu však nikdy nabylo město jako každé jiné. Nebyl
to domov pro obyčejné lidi, řemeslníky, kupce a zemědělce. Byl to
komplex výstavných paláců, chrámů a observatoří, který pravděpodobně
obývali jen vládnoucí rodiny Inků a veleknězi, uctívající bohy a radící
se s nebesy. Bylo náboženským a kultovním centrem říše, posvátným místem
všech Inků, kteří jej pravděpodobně vybudovali na pozůstatcích mnohem
starší megalitické kultury.
Incké náboženství
Stejně
jako u Aztéků odráželo náboženství Inků hluboké proměny, jež probíhaly
bouřlivým tempem ve druhé polovině 15.století od expanze inckého
impéria. Projevovalo se v něm začleňování četných nových společenství a
náboženství do incké říše. Součastně bylo naplněno duchem velice
hlubokých sociálních rozdílů, jež v incké říši existovaly. Uvnitř incké
říše existovala přinejmenším čtyři odlišná náboženství: oficiální
náboženství inckého státu, náboženství vzdělanců a vládnoucí vrstvy
impéria, náboženství podrobenýc

h
států a náboženství klanů, lokálních seskupení a jednotlivců. Oficiální
náboženství inckého státu jeví nápadné podobnosti s náboženstvím
Aztéků. Bylo rovněž agrárním kultem, jehož ohniskem byly tytéž přírodní
síly. Nejdůležitějším božstvem bylo slunce "inti", obvykle znázorňované
jako kulatý, zlatý disk s lidskou tváří a zářící na všechny strany.
Slunci byl zasvěcen největší chrám v Cuzcu, Coricancha, jehož vnitřní
stěny byly převážně zdobeny zlatem. Sapay inka byl chápán jako bůh
slunce a incké společenství se považovalo, stejně jako Aztékové,za
vyvolené služebníky tohoto božstva, jež jim svěřilo civilizační poslání.
Slunce nemělo onen výslovný charakter boha válečníků, jako tomu bylo v
Tenochtitlánu. Kromě slunce hrály velkou úlohu i jiné personifikované
síly přírody. Měsíc byl nazírán jako žena slunce a byl mu u Inků
podřízen. Na pobřeží, jak se zdá, byl měsíc stále ještě nejdůležitějším
božstvem. Důležitou roli hrála rovněž matka země, bůh hromu, případně
deště, stejně jako božstva reprezentující různá nebeská tělesa.
Přízračná pro integrační úsilí incké říše byla ta okolnost, že kult
slunce, jak jej pěstovali Inkové, byl zaveden ve všech podrobených
oblastech. Chrámy zasvěcené intimu musely být postaveny ve všech
oblastech a udržovány poddanými.
zdroj: http://keepdareal.blog.cz/0707/stari-inkove
Staří Inkové v Peru ze dne 24.8.2010
(Helena, 17. 9. 2012 15:18)